Port Alfred naar Baviaanskloof

7 februari 2013 - Roodepoort, Zuid-Afrika

Hallo Allemaal,

Nadat we onze plannen hadden bijgesteld in Port Alfred zijn we op zoek gegaan naar een mooi plekje aan de kust in het Addo NP gedeelte. We waren wel een klein beetje teleurgesteld dat we Xhosa cultuur in de Transkei niet konden ontdekken. Met name omdat port Alfred al heel anders aanvoelde. Veel meer armoede maar op de een of andere manier ook wel weer een gemoedelijke , vriendelijke sfeer en minder blanke overheersing. Met name reizen met de kinderen maakt het dat we redelijk makkelijk in contact komen met andere mensen.  De armoede was wel zodanig dat we gelijk uit de supermarkt onze pizza, koekjes en deel van het fruit aan een aantal straatkinderen hebben gegeven en we met enig schuldgevoel verder zijn gegaan.

We merken dat we ons toch een beetje gaan ergeren aan de extreme ongelijkheid hier in Zuid Afrika. Hoewel de rechten voor iedereen gelijk zijn en de overheid de lokale mensen meer ondersteund, bezitten de blanken nog steeds alles, incl land en kans op goed onderwijs. Dit in combinatie met de matige economische situatie maakt het voor de lokale mensen bijna onmogelijk om hun levenssituatie te verbeteren. Daarnaast bestaat er toch in bijna elk gesprek met blanken een ondertoon van minachting/gebrek aan begrip naar de lokale bevolking. Wat wel gezegd moet worden is dat de blanke bevolking en met name de boeren ongelooflijk gastvrij zijn naar ons toe. We worden werkelijk overal uitgenodigd om een kop koffie of een biertje te komen drinken.

Daarnaats genieten we ook van de schitterende afwisseling in het landschap. Heel zuid Afrika wordt doorkruist door een aantal gebergtes en elk gebied heeft weer zijn eigen klimaat met daarbij behorende fauna en flora. Na wat zoeken zijn we in het Alexandria state forest en duinlanschap beland op een schitterende bush camping met een parafine gestookte douche 30 m van het strand met het mooiste duinlandschap wat we ooit gezien hebben. Hier hebben we 3 fantastische stranddagen gehad om vervolgens op zoek te gaan naar de baviaanskloof Wilderness Area waar je alleen met een 4x4  doorheen kan over smalle rotsige paden. Echt een schitterende kloof met diepe ravijnen en veel beekjes die we moesten doorkruisen. We hebben het rustig aangedaan en over 160 km 4x4 route 3 dagen gedaan zodat we overal even konde stoppen om te zwemmen of van het uitzicht en de dieren( bavianen uiteraard) te genieten.

Inmiddels zitten we weer in het Tsitsikamma NP vlakbij Plettenburgbaai en gan op zoek naar een mooi campin aan de kust om een dag of 5 te blijven. Vandaaruit proberen we in het regenwoud op een platform in de bomen te camperen en vervolgens richtin Franschhoek te gaan. We proberen gelijk weer wat fotos' erbij te doen.

Juul begint trouwens haar eerste woordjes te praten zoals auto,klaar en helaas ook het woordje shit. Moeten we toch iets minder gaan gebruiken.

Groetjes Els, Merijn, Tom, Loek en Juul

1. Manuela van der windt:
    7 februari 2013
    Hallo Kantjes! Wat hebben jullie al ontzettend veel gezien en meegemaakt. Prachtig allemaal. En wat wordt Juul al een dametje! Zo zonnig en 's zomers als het bij jullie is, zo winters is het hier, helaas. Onze hartelijke gelukwensen voor jullie verjaardagen, Els en Merijn, en lieve groeten voor de kinders.
  2. Tante Ria:
    7 februari 2013
    Beste Allemaal, Els en Merijn alvast van harte gefeliciteerd met jullie verjaardagen, Genieten doen jullie,dat lees ik wel uit je verslag. Hoe ervaren de jongens de grote verschillen ,waar jullie overschrijven. Krijgen ze daar iets van mee? Heel veel groetjes en een dikke kus voor allemaal.
  3. Kristel:
    7 februari 2013
    Wat een geweldig mooie, indrukwekkende reis maken jullie toch! Blijf lekker genieten, ben benieuwd waar jullie je verjaardag vieren :)
  4. Michel:
    7 februari 2013
    Klink goed allemaal! Ook vanuit hier alvast de beste wensen (weet niet of van de week de telefoon werkt, dus voor de zekerheid alvast zo..;-) ) Geniet er nog van!
  5. Kees en Anneke:
    7 februari 2013
    Lieve mensen, we genieten van jullie verhalen maar vooral van de foto's. Arie en Eline staan als de kippen bij de computer als er weer nieuws is.
    Gefeliciteerd en geniet er lekker verder van. En voor Tom, de voetbal is toch bijna elke week afgelast.
  6. Saskia:
    8 februari 2013
    Hallo Avonturiers, Allereerst Merijn van harte gefeliciteerd en Els ook alvast voor de 11e jô.
    Wat een fantastische reis maken jullie toch! En door de verhalen reis je zelf ook een stukje mee. geniet van alles wat nog komen gaat. heel veel lieve groetjes Saskia
  7. Peter en Elen:
    9 februari 2013
    Heeej vakantiegangers,
    Confronterend om zo met je neus op de grote verschillen gedrukt te worden. maar verder is het genieten zo te lezen en te zien aan de foto's.
    Ook gefeliciteerd met jullie verjaardagen! Veel plezier verder.
    Groetjes van ons allemaal.