Montagu naar Tsitsikamma np

22 januari 2013 - Kirkwood, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,
In Montagu hebben we het even rustig aangedaan. Montagu is klein rustig bergdorp op de R62 wat wel de alternatieve wijnroute wordt genoemd. Hier hebben we een camping met zwembad uitgezocht voor de jongens omdat het hier in deze tijd van het jaar er bloedheet kan zijn. Bleek alleen wel een camping te zijn waarje dood werd gegooid met allerlei bordjes met regels (doe het licht uit, doe de kraan dicht, niet langer dan 20 min in een bootje want anders krijg je de bewaker op je dak etc etc). wel een leuke wandeling door de rivier gemaakt met zijn vijven. van Montagu naar de Cango caves in de kleine Karoo gereden. Swartberg mountains hebben we laten gaan vanwege de extreme hitte. Els heeft met Tom en Loek de grotten bekeken en ik ben Bij Juul gebleven.Diezelfde dag zijn we doorgereden naar Vleesbaai. Eerder had ik een tijdschrift met de mooiste 4x4 routes gekocht en bij vleesbaai net ten zuidwesten van mosselbaai kon je door de duinen rijden. Dit was echt ongelooflijk gaaf! We zijn er de hele dag gebleven. Auto aan het strand gezet wanneer we dat wilde, effe zwemmen en weer door gigantische duinen rijden met zwaarbepakte Nissan. De bijgeleverde schop om je uit te graven kwam goed van pas. De volgende dag hadden we een cage dive trip op zoek naar de witte haai geboekt. Echt een ones in a life time experience. zo gaaf en zo dichtbij de grote witte haai gezien! Hij sprong uit het water en zwom vlak langs de kooi. toen Els in de kooi zat ramde de haai ( eentje van 3,5m!) de kooi. Vervolgens had een kleieine haai van 2 m de tralies van de kooi vast nog geen 10 cm van waar Els haar hand aan de beugels vast had.De jongens konden het vanaf het dek allemaal schitterend volgen en vonden het geweldig. juul lag benedendeks bij de stuurman heerlijk te slapen op 2m hoge golven. Ook de foto's liegen er niet om. die zal ik zodra we weer een internet cafe vinden uploaden. Na deze enerverende dagen zijn we in Nature Valley river aanbeland. een schitterende afgelegen plek in het tsitsikamma Np.Bavianen die je volledige brood stelen, Genetkatten en antilope achtige beesten komen allemaal langs op de camping. Vandaag een wandeling van 3,5 uur gemaakt met de kinderen. Beetje te zwaar maar ze hebben het geweldig volgehouden. We zijn van plan hier een dag of 6 te blijven om een beetje bij te komen en dan op naar addo np. Jullie allemaal veel plezier met het mooie winterweer.
groetjes els, merijn, tom,loek en juul

1. Yvonne fievet:
    22 januari 2013
    goh spannend zo allemaal met die haaien en zo eng hoor maar wel een mooie ervaring genet er maar van liefs yvonne
  2. Ben, Sandra,Mark en Jim:
    22 januari 2013
    Wat een verhaal met haaien zwemmen!!!!! Echt stoer!!! Rust maar lekker uit met zn allen voor jullie weer op avontuur gaan!!!! En eg hou je brood vast!!!! Gr van ons xxx
  3. Lucretia:
    22 januari 2013
    Super spannend die witte haai! Hopelijk komen jullie wel heel huids thuis ;-)

Groetjes Lucretia
  4. Marco Bianca Naomi Indy:
    Hallo allemaal...

Wat geweldig om jullie zo te kunnen volgen!!! Spannend en onvergetelijk wat jullie allemaal voor mooie en bijzondere dingen meemaken!!!! Geniet maar lekker van de zon, het is hier erg koud!!! Have fun!!!!

Indy vind het jammer dat Tom morgen niet mee kan met de hele klas naar de ijsbaan!!! Hahaha.... Zo verweg... Maar ook zo dichtbij!!!!

Groetjes van ons!!!!
  5. Erik Klem:
    23 januari 2013
    Wat een verhaal weer! Heerlijk om te lezen, stoer hoor met haaien zwemmen en 4x4-en in de duinen! Jullie beleven volgens mij een vakantie waar sommigen van dromen, geniet er van. Gaat het een beetje met de hitte? Zag dat het af en toe wel heel warm is daar. Veel plezier straks in Addo en voor nu lekker relaxen en genieten. We wachten met spanning de foto's weer af! Gr. vanaf de bevroren "eendevijver" waar jullie overigens wel gemist worden ;-)
  6. Tonny,Sandra en Jarno:
    23 januari 2013
    Geweldig verhaal! Jarno zei gelijk toen ik het aan hem voorlas....Ik wil Merijn zijn,dan had ik ook een witte haai van dichtbij gezien.Echt een belevenis...en een wandeltocht van 3 uren in die hitte,knap hoor.Hier zijn we er met 5 minuten nu al klaar mee,door die sneeuw :-)
    We missen jullie wel hoor,geen Tom,Loek en Juul voor de warme chocomelk op de eendenvijver.Maar ik snap,dat wat jullie nu meemaken,jullie voor geen goud zouden willen missen.
    veel plezier nog!
    groetjes van ons!
  7. Han & Joke:
    23 januari 2013
    Wat een verhaal en wat spannend allemaal. OP zoek naar de witte haai en die dan nog op 10 cm kunnen bewonderen. Super zeg. En wat hebben jullie een geweldig weer. Ik ben ook jaloers op de ervaring om met 4x4 door de duinen te rijden. Ik zie je nog wel een keertje de "Dakar"
    Nog veel plezier en de groeten van ons Han& Joke
  8. Ad en Anneke:
    23 januari 2013
    Hallo lieve fam. En hebben we teveel gezegd dat Zuid-Afrika zo'n mooi land is? Zo te lezen niet. Je blijf daar versteld staan he van de prachtige natuur. Na elke bocht zie je wel weer iets anders wat je aandacht trekt. Ik las dat jullie nu in het Tsitsikamma N.P. zijn. Vergeet vooral niet naar het Tsitikamma Section Stormsriver Mouth te gaan. Dat is waar die hangbrug is. De wandeling daar naar toe is ongeveer 2 km. en is best wel pittig. Je moet namelijk constant treden op en af. Die zijn aangelegd door het bos om een pad te maken naar de brug. Neem vooral wat te drinken mee want dat kan je wel gebruiken. Vooral met een kind op je arm. Al met al doe je er ongeveer drie kwartier over om daar te komen. Het is daar echt schitterend, echt de moeite waard. Ook hebben ze daar voor in het park kampeerplaatsen , die stonden pal aan de zee, misschien een tip voor jullie. Nog heel veel plezier daar en geniet er lekker van.
    groetjes van ons allen. Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
  9. Groep 2 en 3:
    24 januari 2013
    Vond Els het eng in de kooi, Tamara.
    Nog veel plezier in Z. Afrika, Karlijn,
    Was het leuk toen je dichtbij de haai zag? Matthijs
    Heb je geen enge geluiden gehad in het donker, Zosja.
    Wat heb je al veel gezien, Jim.
    Hallo Tom, wil je ons ook nog een briefje schrijven, want we missen jou wel erg, gr. juf marga.
  10. Miekevanetten:
    25 januari 2013
    lieve familie Kant
    wat een vehalen en belevenissen
    ik ben een Azie fan , maar nu ik dit allemaal lees zou ik bijna overstag gaan
    liefs Jaap en Mieke
  11. Ingrid:
    26 januari 2013
    Dag lieve Kantjes,
    Bijna al weer 4 weken op weg........
    Hier is het weer om te bibberen, maar ook van het aanschouwen van de foto's van de haaien, kreeg ik de rillingen.
    Heb niks met die beesten. Kan me voorstellen dat het spectaculair is. Een camping met strikte regels, hmm niet echt Afrikaans meer Europees. Hier heeft het gewone leven weer aangevangen. Warren vandaag op het vliegtuig gezet en nu weer alleen. Zal bikkelen worden tot aan de mogelijkheid om elkaar weer te zien.
    Het vooruitzicht dat dit misschien weleens een jaar kan gaan duren, staat me niet echt aan.
    Hoop dat jullie het goed hebben. Vandaag komt Theo terug van zijn skivakantie. Zal je zusje nog even bellen om samen met haar morgen je moeder te zien.
    Heel veel lieve groeten.